Anticipations hétérogènes et rendements boursiers : le cas du marché français

Levasseur, Michel; L'her, Jean-François; Suret, Jean-Marc

This study empirically examines the relationships between stock returns and financial analysts' earnings forecasts distributed by IBES (Institutional Brokers Estimate System) over the March 1987 - June 1995 period on the French stock market. Changes in mean and dispersion in one-year horizon earnings forecasts are associated with a positive and a negative impact on stock prices respectively. Our main results are as follows : 1 / The largest variation in consensus forecasts (in absolute terms) corresponds to the largest variation in dispersion (in absolute terms). 2 / Variation in consensus and dispersion of financial analysts' forecasts are positively and negatively related to stock returns. Due to the lag between the production and the dissemination of forecasts, the price adjustment largely occurs before the public announcement of changes in forecasts. 3 / The effect of consensus revisions on stock returns changes dominates the effects of dispersion variation. Apparently, the impact of new information on stock prices not only depends on the direction and the magnitude of the consensus revision, but also on its impact on the dispersion of financial analysts' forecasts.

Cette étude examine empiriquement les relations entre le rendement des actions françaises et les révisions des prévisions de bénéfice par action réalisées par les analystes financiers et transmises par IBES (Institutional Brokers Estimate System) durant la période de mars 1987 à juin 1995. Les variations de la moyenne et de la dispersion des anticipations des analystes portant sur un horizon de un an ont respectivement un effet positif et négatif sur le prix des titres. Les principaux résultats sont les suivants : 1 / Les variations les plus importantes du consensus (en valeur absolue) correspondent aux variations les plus importantes (en valeur absolue) de la dispersion des prévisions d'analystes. 2 / Les changements dans le consensus et la dispersion des prévisions sont liés positivement et négativement aux rendements des actions. En raison du décalage entre la réalisation et la diffusion des prévisions, une part importante de l'ajustement de prix a lieu avant la diffusion publique des changements dans les prévisions. 3 / L'effet des variations du consensus sur le rendement des titres domine l'effet des variations de la dispersion des prévisions. Il semble donc que l'impact de l'arrivée d'information sur le prix des titres ne dépende pas uniquement du sens et de l'ampleur de la révision moyenne des anticipations, mais aussi de son impact sur la dispersion des anticipations.